Ігор РОЙЗМАН
Тримати руку на пульсі та зберігати впевненість і контроль над ситуацією допомагають сучасні приладові панелі.
Нині автомобіль – це витвір інженерного та дизайнерського мистецтва, в якому переплітаються технічні рішення, діджиталізація й естетичне задоволення. Той вигляд, який сьогодні має приладова панель будь-якого автомобіля з зіркової родини Mercedes-Benz, є результатом багатьох років змін у функціональності та зовнішньому вигляді кокпіту пілота. Перша дизайнерська революція сталася в той момент, коли в автомобілі з’явилися розважальні функції. Екрани змінювалися, зміщувалися на центральній панелі, керування «автомагнітолою» ставало дедалі більш інтуїтивним.
Поява сенсорних дисплеїв та навігаційних можливостей принесла другу хвилю революції та нові виклики дизайнерам інтер’єру Mercedes-Benz. Традиційні та трішки олдскульні прилади спідометра й тахометра пішли з арени, поступившись місцем своїм цифровим аналогам.
Говори зі мною
У сучасної реальності кокпіту Mercedes-Benz є власне ім’я – це інтелектуальна мультимедійна система MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Вона стала нащадком попередньої версії інтеграції цифрових технологій у систему приладів та була офіційно представлена світові у 2018 році на міжнародній виставці електроніки в Лос-Анджелесі. А в серійному виробництві першою моделлю, що отримала цю систему, став новий А-клас. Mercedes-Benz заявив, що «спілкування» автомобіля з водієм відтепер буде абсолютно іншим. Отже, яким?
Говори зі мною
У сучасної реальності кокпіту Mercedes-Benz є власне ім’я – це інтелектуальна мультимедійна система MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Вона стала нащадком попередньої версії інтеграції цифрових технологій у систему приладів та була офіційно представлена світові у 2018 році на міжнародній виставці електроніки в Лос-Анджелесі. А в серійному виробництві першою моделлю, що отримала цю систему, став новий А-клас. Mercedes-Benz заявив, що «спілкування» автомобіля з водієм відтепер буде абсолютно іншим. Отже, яким?
Інтуїтивно просто
Сьогодні кокпіт Mercedes-Benz – це робоча зона водія, де інформаційні сенсорні екрани займають левову частку центральної консолі. Головне рішення дизайнерів полягає у тому, аби не розділяти фізично екрани «розважальної системи» та власне панелі приладів: завдяки використанню двох великих екранів під цільним склом вдалося зберегти цілісність та логічність обладнання. Перший запуск двигуна – і на чорному екрані проступає зображення фронтальної частини Mercedes-Benz, стильне й естетично-вишукане рішення, що з перших секунд налаштовує водія на дещо більше, ніж проста автомобільна подорож. Зберегти інтуїтивність керування за умови значного збільшення функцій – це завдання не на п’ять хвилин роботи! Але спеціалісти не дарма витратили багато місяців на розробку інтерфейсу MBUX: екран розташований так, аби він буквально був на відстані «одним пальцем» від рук водія на кермі.
Керувати функціями автомобіля голосом, змінювати його характер і налаштування дотиком, адаптувати освітлення в салоні, ставити запитання бортовій системі й отримувати відповіді, обмінюватись інформацією – це все вийшло далеко за межі скляних віконець зі стрілками. Проте одне лишається незмінним – захоплення у той момент, коли прокидається двигун й оживають прилади. Тому що в будь-якому разі, чи то тьмяне скло раритетної панелі чи ультрасучасний тачскрин з усіма можливими налаштуваннями, – цей момент, коли здригаються і прокидаються стрілки приладів – обіцянка чогось надзвичайного.
Підлаштовуючись під особистість
До речі, дотик – це головний канал комунікації для нової системи. Перемикати канали, змінювати функції, оперувати всіма гілками меню можна за допомогою власне сенсорного екрана, додаткового тачпаду на центральній консолі біля регулятора коробки передач або на кермі. Ну, і на «солодке» – сьогодні вже нікого не здивуєш, що інженери використовують штучний інтелект, аби перетворити автомобіль не на роботизований офіс на колесах, а на персоналізованого власного помічника. Тому Mercedes-Benz здатний аналізувати численні налаштування бортової системи, класифікувати їх навіть за днями тижня та часом і створювати спеціальні індивідуальні налаштування, аби підтримувати щоденні звички свого власника. Цікаво, що здатність автомобіля аналізувати великі обсяги даних дає змогу штучному інтелекту навчатися – запозичувати лексичні форми водія, розуміти прості фрази, не вимагати формальних голосових команд, а залишатись у межах нормальної розмови, яку – з певними припущеннями – можна навіть вважати дружніми балачками з власним Mercedes-Benz!
Відповідно до настрою
Хочеться більше спортивності? Немає нічого простішого! За допомогою сенсорної кнопки на кермі водій може обрати чотири режими відображення приладової панелі: класичний з біло-блакитною гамою кольорів, спортивний із насиченими жовто-червоними кольорами, прогресивний, з цифровим футуристичним дизайном або спокійний. Останній – справжня насолода для тих, хто цінує мінімум деталей. Тепер немає традиційних шкал із радіальними нарізками. Замість тахометра – годинник, решта елементів з обох дисплеїв зникають, аби не відволікати водія від дороги.
Контроль щосекунди
Головна інформаційна зона для водія – прилади контролю швидкості та інших показників роботи систем автомобіля. MBUX дублює принципові відомості на центральну приладову панель, зокрема карту навігації, опції керування телефонними дзвінками та багато іншого. Але навіть у дрібницях автори кокпіту Mercedes-Benz дотримувалися найвищих стандартів якості: графічні акценти виводять спідометр і тахометр на передній план, підкреслюючи стильність приладів холодно-блакитним сяючим оздобленням. Збільшимо зону навігації? Без проблем! Округлі прилади зникають, а їхнє місце займає карта з прокладеним маршрутом – зберігаючи, звісно, показники швидкості, температури та рівня пального в додаткових зонах.
З думкою про довкілля
Окрему увагу приділено темі раціонального використання енергії та екологічності обраного стилю водіння. На центральній консолі Mercedes-Benz MBUX дає змогу обрати детальні налаштування стану автомобіля та візуалізувати використання педалі акселератора або гальм – і ось уже на екрані водій отримує наочний результат свого стилю пілотування. За допомогою простих маніпуляцій із клавішами на лівій частині керма можна змінити вигляд панелі приладів: аби ще більше наголосити на важливості економічного та екологічного стилю водіння, дизайнери зробили традиційний тахометр «змінним елементом», зокрема, показники обертів на хвилину можуть передаватися простими цифровими зображеннями, а місце тахометра займає динамічна радіальна діаграма, що відображає екологічність руху.